Digitálny marketing a (ne)reálne očakávania slovenských klientov 2022
K napísaniu tohto článku ma viedlo niekoľko udalostí, s ktorými sa stretávam na slovenskom trhu pravidelne už niekoľko rokov. Ja im síce ako ITčkár a férový podnikateľ nerozumiem, ale rád na nich upozorním a podelím sa s nimi pre ďalší rozvoj našej spoločnosti.
Verím hlavne, že tento článok poslúži vám – klientom ako referencia k nazeraniu na marketingový rozpočet a jednotlivcom a agentúram ako pomoc pri predaji svojich produktov a služieb.
Za roky podnikania v oblasti online marketingu a softvéru na mieru sme sa stretli najčastejšie s týmito zvláštnosťami:
- Analýza a návrh riešenia sa majú robiť ZADARMO.
- Webové riešenie je považované za komoditu. Nerieši sa, či je to Mercedes S alebo Fiat Punto. Rieši sa len cena. Lacnejší má pravdu.
- Často sa naivne očakáva, že webstránka má nekonečnú záruku a zadarmo.
- Väčšina slovenských firiem sa zasekla v desiatkach a stovkách eur ročne.
- Všetci čo vyrábajú digitálne produkty majú rovnakú kvalitu.
- Ignoruje sa know-how a IT platové požiadavky, ktoré rapídne stúpajú.
- Výsledky sa očakávajú instantne.
Analýza súčasného riešenia a návrh nového je 80% úspechu celkového projektu. Tieto veci by nemali byť zadarmo a u kvalitných firiem ani nie sú. Celkovo, žiadna práca nemá byť zadarmo. Vy chcete rozdávať vedomosti a pracovať zadarmo?
Väčšina firiem čaká na nejakú mikro-sumu. Áno, už Baťa vravel, že presne toľko z toho firma vyťaží, koľko do toho vloží. Šikovní majitelia sa začnú zaujímať a zisťovať v čom sú rozdiely riešenia za 20 000 EUR a 600 EUR. Nie je pravdou, že WordPress „stačí“ a riešenie na mieru „netreba“ a nie je pravdou, že „všade“ treba riešenie na mieru a Wordpress „nestačí“.
Asi najčastejšie sa stretávame s tým, že keď ponúkame servis – tak sa to považuje za nejaký paušál, ktorý dostávame „grátis“ a „nerobíme nič“. Sú to pre nich nejaké peniaze zadarmo a servis sa považuje za nepotrebný. To sú predsa vyhodené peniaze! Málokto si však uvedomuje, že servis je bežnou súčasťou života. Autá chodia na servisné prehliadky, stroje sa servisujú, my chodíme na preventívne prehliadky… Presne takto isto sa treba starať o softvér. A treba si uvedomiť, že servisnými poplatkami si zároveň rezervujete čas profesionálov, ktorý je vyhradený len vašej firme a nikomu inému. Či už mesačne, kvartálne alebo pol-ročne.
Rozpočet – to tajuplné slovo. Firmy často nechcú povedať rozpočet. Dôvodov je veľa – veď ich všetci poznáme. Nie je problém dať 2 000 EUR/mes. na billboard, ale je problém dať 2 000 EUR/mes. na cielenú reklamu. Firmy, ktoré toto pochopili, sú dávno, dávno vpred. „Ale, veď vy si pýtate viac ako je výplata môjho šoféra!“. Áno, váš šofér nevie anglicky, neovláda CSS, HTML5, JavaScript, PHP, React a nevie vám zarobiť peniaze alebo získať čas.
Naša optimalizácia a automatizácia ÁNO! (Nič proti šoférom, veď bez nich by nefungovala logistika.)
Skúsme si spoločne pozrieť prieskum spoločnosti Gartner 2018 – 2019, ktorý odporúča nasledovné:
- Do marketingu by malo ísť 2-12% z celkových tržieb spoločnosti
- Reklama B2B produktu – 8.5% z celkových tržieb spoločnosti
- Reklama B2B služby – 9.6% z celkových tržieb spoločnosti
- Reklama B2C produktu – 17.2% z celkových tržieb spoločnosti
- Reklama B2C služby – 11.6% z celkových tržieb spoločnosti
- 25% z celkového rozpočtu do marketingu by malo byť alokovaného do digitálneho marketingu
- 29% z rozpočtu pre marketing (z celkového rozpočtu) by mali byť sústredené do marketingových technológií (web, hromadné rozposielanie, CRM, plánovací softvér…)
- Sumárne, 54% celkových výdavkov na marketing by malo ísť do digitálneho marketingu. A tieto čísla stúpajú, sú to 3 roky staré štatistiky!
Kvalita: Ťažko povedať, čo je kvalitné. Pre jedného klienta je to pekná grafika. Pre iného sú to skvelé texty, ktoré prinášajú klientov. Ďalší potrebuje super e-shop. Iný potrebuje super-rýchly objednávkový proces pre svojich klientov. Niekto potrebuje perfektnú reklamu na Instagrame a niekto zasa automatizovanú cenovú ponuku, aby sa nestrácal čas. Čo je kvalita pre vás?
Platové požiadavky a know-how: Už teraz v niektorých oblastiach SR neviete nájsť šikovný tím, ktorý by spravil to, či ono a vedeli by ste sa na neho spoľahnúť. Často počujete len sľuby a „skutek-utek“. Ale pozor. Prečo je to tak? Lebo my, ľudia z digitálneho marketingu a IT sveta fungujeme všetci na globálnom trhu. Radi tvoríme, staviame, pomáhame a prečo by sme to mali robiť „za babku“ pre „kamošov“ z „rodného mesta“? To nás neuživí a nikam neposunie. A vás to kam posunie, keď tu nebude nikto šikovný a všetko sa vám bude predlžovať mesiace a roky? Toto historické šetrenie na šikovných ľuďoch sa nám na Slovensku akosi vracia ako zrkadlo. Škodí to všetkým. Čo z toho, že by ste teraz aj priplatili, keď nemáte komu?
Instatné výsledky: Toto je samostatná kategória zaujímavostí na tomto svete. Ak si kúpite do firmy dodávku, tak je jasné, že sa splatí o pár rokov. Keď si kúpite byt, tak je jasné, že sa investícia vráti väčšinou po ôsmich rokoch. Keď si natankujete 10 litrov, tak viete, že ste investovali do vzdialenosti 100km. V našom digitálnom svete sa však stále stretávam s tým, že výsledky chcú klienti hneď! A za analýzu a návrh riešenia sa platiť nebude! Ale ani u nás to nie je iné ako v „stavbarine“, architektúre alebo investíciách. Za kvalitnú prácu si vždy a každý, kto to myslí seriózne, priplatí a nespolieha sa na okamžitú gratifikáciu. Alebo sa mýlim?
Ak budete potrebovať seriózneho partnera do rozvoja vášho digitálneho sveta a partnera, ktorý nepozná „Nie, nedá sa to.“ sme k dispozícii.
Váš tím OBS Slovakia.
Zdroje
https://www.xcellimark.com/blog/7-reasons-why-digital-marketing-efforts-fail?hs_amp=true