Firemná identita a jej psychologický vplyv na zákazníka

Snažíte sa vybrať najlepšie farby pre vašu firmu? Zaujíma vás psychológia farieb v brandingu? Zistite najlepšiu farebnú kombináciu pre vašu spoločnosť.

Či už zakladáte novú firmu, marketingovú kampaň alebo sa chystáte uviesť na trh nový produkt, je potrebné dôsledne zvážiť výber farieb.

Či už ste obchodník alebo spotrebiteľ, poznanie problematiky psychológie farieb vám môže pomôcť robiť lepšie rozhodnutia v každodennom živote. Farba hrá zásadnú úlohu pri výbere toho, čo si kupujeme. 

Je úžasné, že až 84,7 % ľudí uviedlo, že farba bola hlavným dôvodom, prečo si kúpili konkrétny produkt.

Ľudia si urobia podvedomý úsudok o prostredí, v ktorom sa nachádzajú do 90 sekúnd, to isté platí o produktoch ktoré si kúpia. Zaujímavé je, že 62 až 90 % tohto hodnotenia je založených len na farbe!

Ako vlastník malej firmy by ste mali pri vývoji vašej značky a marketingových materiálov, brať farebnosť na vedomie. Aby som to lepšie vysvetlil, použijem príklad z reálneho života. Je to podobné ako pri oblečení. Keď uvidíme niekoho v čiernom tričku, vyvolá to v nás iné pocity ako keď uvidíme niekoho v krikľavo žltom tričku. Prečo si niekedy oblečiete ráno čisto čierny outfit a niekedy sa zas oblečiete do zeleného trička a bielych nohavíc? Farby reprezentujú naše pocity, náladu a emócie. 

Výber správnych farieb nie je jednoduchý, avšak existuje zoznam, ako ktorá farba vplýva na naše podvedomie a úsudok.  

Červená

Červená vyvoláva vášnivú a duševnú odozvu. Je to farba, ktorá zvyšuje vašu srdcovú frekvenciu, zrýchľuje váš dych a vo všeobecnosti sa spája s energiou, vzrušením a vášňou. Je to jedna z farieb, ktorá priťahuje pozornosť, pričom môže byť priam provokatívna.

  • Agresívna, provokatívna, pútavá, vášnivá

Fialová 

Fialová je sofistikovaná a tajomná farba. Zvykne sa používať s produktmi vyššej cenovej kategórie kvôli spojeniu s kráľovskou hodnosťou a eleganciou. Tajomný prvok fialovej farby je tiež spojený so spiritualitou, a môže do vašej značky vniesť magický prvok.

  • Kráľovská, sofistikovaná, nostalgická, tajomná, spirituálna 

Modrá

Modrá je najobľúbenejšou voľbou pre špičkové značky. Predpokladá sa, že ľudí upokojí, pretože im pripomína oblohu a oceán. Modrá je tiež spájaná s dôverou, bezpečnosťou a istotou, čo predstavuje skvelú kombináciu pre značky, ktoré chcú tieto prvky vo svojom posolstve.

  • Dôveryhodnosť, spoľahlivosť, bezpečie, zodpovednosť, sebavedomie

Zelená

Zelená je farba, ktorá je symbolom pokoja, bezpečia a sviežosti. Jej rôzne odtiene môžu vytvoriť jedinečnú identitu značky pre vašu spoločnosť. Zelená býva spájaná s obnovou, spolu s pocitmi pokoja a vyrovnanosti.

  • Bohatstvo, zdravie, prestíž, pokoj, štedrosť, bezpečnosť

Žltá

Žltá je obľúbenou farebnou voľbou pre značky, ktoré chcú vo svojej identite vyvolať pocit pozitivity. Jej spojenie so slnkom v jeho rôznych tieňoch prináša nádej a optimizmus. Žltá tiež vyniká medzi ostatnými farbami, vďaka čomu je identita žltej značky kreatívna a príťažlivá.

  • Pozitivita, svetlo, teplo, motivácia, kreativita, šťastie

Oranžová

Oranžová je ideálnou voľbou pre značky, ktoré chcú spojiť optimizmus a šťastie žltej, s vášňou a energiou červenej. Je to kreatívna a veselá farba, ktorá vyvoláva priateľský a dobrodružný pocit.

  • Zábava, hry, spoločnosť ľudí

Hnedá

Hnedá predstavuje pozemskú jednoduchosť a zvyčajne sa uprednostňuje, aby odrážala stabilitu a silu. Je upokojujúca vo svojej jednoduchosti a uprednostňujú ju značky, ktoré chcú byť klasické a dôveryhodné, bez toho, aby sa púšťali do odvážnych krokov. Hnedá je spojená so zemou a môže ľuďom pripomínať aj špinu, preto ju treba používať opatrne, najmä ak vyniká ako hlavná farba značky.

  • Zem, prirodzenosť, jednoduchosť, odolnosť

Čierna

Čierna je ďalšou obľúbenou farbou pre firmy a býva jednou z najklasickejších možností. Je sofistikovaná a dokáže pomôcť značke vyniknúť. Zdá sa, že perfektne funguje s luxusnými výrobkami a spája klasické a silné prvky. 

  • Prestíž, luxus, nadčasovosť, sofistikovanosť, sila

Biela

Biela predstavuje jednoduchosť, ľahkosť a tiež čistotu. Je mimoriadne populárna v zdravotníctve a upratovacom biznise. Biela môže tiež vyvolať pocit dôvery a pokoja.

  • Čistota, ušľachtilosť, ľahkosť, jemnosť

TOP 100 svetových firiem

Pri analýze sto najväčších svetových značiek (určených ich hodnotou) sme sa snažili zistiť, ktorá farba je najpopulárnejšia. 

Tu je to, čo sme našli.

Zdá sa, že víťaznou farbou je modrá, pretože sa objavuje až v 33% zo 100 najlepších značiek. Červená je na druhom mieste. Objavuje sa takmer v 29% analyzovaných značiek. Čierna a odtiene sivej obsadili tretiu pozíciu s 28%. Napokon 13 % používa žltú alebo zlatú flarbu.

Zaujímavé je, že 95% z top 100 firiem používa iba jednu alebo dve farby. Dôvodom je udržanie konzistencie a uľahčenie zákazníkovi danú značku spoznať. 

Pri výbere farieb pre vašu spoločnosť dbajte na to, aby boli v súlade s pocitom, ktorý sa snažíte predať svojim zákazníkom a potenciálnym zákazníkom. Ak potrebujete pomôcť, nebojte sa nám ozvať a my vám radi pomôžeme.

Vaše OBS.  

Zdroje:

https://blog.marketo.com/2018/05/brand-colors-can-reveal-business.html

https://louisem.com/222511/business-colors

Handshake

Ak Vás článok zaujal a mali
By ste záujem o niektorú
službu, napíšte nám