Kontaktujte nás

Odoberajte
newsletterŠípka vpravo

Nenechajte si ujsť najnovšie informácie
zo sveta biznisu a digitálnych technológií

Neplatná e-mailová adresa

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa oboznámte s týmito dokumentami.

Ďakujeme
za Vašu registráciuŠípka vpravo

x
Vybrať si web na mieru alebo šablónovú webovú stránku?

Vybrať si web na mieru alebo šablónovú webovú stránku?

Mali by ste šetriť a využiť šablónu, alebo zainvestovať do tvorby webu na mieru? Aké sú rozdiely medzi šablónovým webom a vlastnou webovou stránkou?

Ak je váš web starý viac ako niekoľko rokov, alebo vám už neprináša nový biznis, je čas na nový.

V OBS ponúkame obe spomínané možnosti, a preto sme vám chceli poskytnúť naše skúsenosti a myšlienky, pre ktorú alternatívu sa rozhodnúť a prečo.

Prečo by ste sa mali rozhodnúť pre šablónový web?

Šablónové webové stránky sú skvelou voľbou pre blogerov, živnostníkov, malé podniky a začínajúce podniky, ktoré sa ponáhľajú a dbajú na nižšie náklady.

Tu je niekoľko dôvodov, prečo bude pre vás šablóna najlepšou voľbou:

Ste v časovej tiesni

Medzi návrhom, programovaním a spojením obsahu môže vytvorenie novej webovej stránky zabrať niekoľko mesiacov. Šablóna zjednodušuje proces – nie je potrebný rozsiahly dizajn alebo „kódenie“. Všetko, čo musíte urobiť, je dodať potrebný obsah. To znamená, že svoju novú webovú stránku môžete spustiť oveľa skôr.

Máte obmedzený rozpočet

Hoci šablóny HubSpot môžu byť trochu drahé, predstavujú len zlomok nákladov oproti cene úplne nového webu. Vopred pripravená šablóna je vždy prijateľnejšia pre váš rozpočet.

Váš web bude jednoduchý a minimalistický

Ak chcete vytvoriť webovú stránku bez veľkého množstva notifikácii a funkcií, šablóna vám poskytne všetko, čo potrebujete a hľadáte. Taktiež, ak nemáte príliš veľa podstránok a obsahu, je to tá správna voľba.

Nemáte potuchy ako programovať

Nikto z vášho tímu nevie ani trochu HTML alebo CSS? Žiaden problém.

Nie je potrebné si najať vývojára na vytvorenie novej podstránky, keď používate šablónu, kde sú už jednotlivé podstránky hotové a pripravené na použitie. 

So šablónou je už celý kód na svojom mieste. Nebudete musieť písať alebo upravovať jazyk, ktorý nepoznáte. V skutočnosti je najlepšou možnosťou sa kódu vôbec nedotýkať. Vážne, videl som, že sa stalo už niekoľko nepríjemných vecí, keď sa neskúsení programátori pokúšali opraviť niečo, čomu vôbec nerozumeli.

Kedy by ste sa mali vyhnúť webovej stránke so šablónou?

Šablónové stránky sú všetky na „jedno kopyto“. Vyzerajú podobne ako ostatné šablónové weby a majú obmedzené možnosti pre vlastný dizajn, navigáciu a funkcionalitu.

Určité prispôsobenie možné je, ale väčšinou sa zaseknete na nedostatočných možnostiach šablóny alebo vysokej miere náročnosti úprav. Veľa ľudí je skutočne frustrovaných, keď zistia, že ich šablóna nedokáže to, čo chcú.

Taktiež si všímam, ako ľudia zvyknú prechádzať od jednej šablóny k druhej, ako náhle si uvedomia, že jedna z nich nefunguje.

Mojou najlepšou radou je, urobiť prieskum a zanalyzovať, ako by mala vaša stránka ideálne vyzerať, a aké funkcie na nej potrebujete, ešte predtým ako si vyberiete prípadne zmeníte tému/šablónu.

Uistite sa, že šablóna, ktorú si vyberiete, obsahuje všetko, čo chcete s webom robiť. Spoznajte šablónu a pochopte ju.

Ak používate šablónový web, skontrolujte, či šablóna spĺňa nasledovné nevyhnutné požiadavky: 

Responzívnosť

Dokonca aj v dnešnej dobe sa nájdu šablóny, ktoré nie responzívne (prispôsobujú svoj obsah a zobrazenie na základe používaného rozlíšenia obrazovky).

Drahšie šablóny s lepším dizajnom sú vyvinuté tak, aby responzívne boli. No pozor, nie je to pravidlo a je dôležité sa uistiť, či sa vaša šablóna zobrazuje správne aj na iných zariadeniach ako počítač.

HubSpot vám vie rýchlo ukázať, či je vaša šablóna responzívna. Poprípade môžete využiť aj Google Mobile Friendly Test. 

 Webové stránky na rôznych rozlíšeniach a zariadeniach

E-commerce

Ak chcete e-commerce stránku, jej funkcionalita bude na šablónových weboch obmedzená. Pridávanie vlastných aplikácií a externých funkcií je náročné, niekedy dokonca až nemožné. Ak chcete web so svojimi vlastnými funkciami a nástrojmi, vyhýbajte sa šablónovým webom alebo si overte, že požadovanú funkciu šablóna spĺňa.

Možnosti dizajnu

Väčšina šablón vám ponúkne dva typy šírky obsahu:

  • Full-Width - je rozloženie, keď sa obrázok na pozadí roztiahne na celú šírku obrazovky vášho počítača alebo mobilného zariadenia.
  • Boxed-Width - je rozloženie, kde má váš obsah viditeľný okraj na ľavej a pravej strane obrazovky.

Pokiaľ máte záujem o iné alebo vlastné rozloženie, u väčšiny šablón nepochodíte.

Možnosti hlavičky

Má vaša šablóna na výber z niekoľkých možností?

Väčšina tém ponúka slider s fotkami,  jeden, prípadne viac, banner alebo video.

Šablóny so správnym dizajnom by mali obsahovať všetky tieto alternatívy.

Vlastná webová stránka na mieru

Predstavte si to, ako nákup auta pre vášho stredoškoláka. Auto môže mať osem rokov, no stále jazdí dobre, má dobré pneumatiky, ale má len dvoje dverí. Zaplatíte zopár tisíc eur a auto v ideálnom prípade vydrží aj celú vysokú školu! 

Ak kupujete auto pre rodinu, je to úplne iný príbeh

Budete potrebovať viac miesta pre rozrastajúcu sa rodinu, takže SUV so všetkými doplnkami a veľkým kufrom bude neskôr nutnosťou.

Auto bude vyzerať skvele, bude jazdiť skvele, ale bude stáť aj omnoho viac peňazí.

Obe autá sú skvelé možnosti, ale to, čo potrebuje rodina, je úplne niečo iné ako to, čo potrebuje 16-ročný chlapec. Túto tému sme detailne rozoberali v článku Tvorba webových stránok - Základy pre rozhodovanie, ktorý odporúčam prečítať.

Stránka na mieru je navrhnutá tak, aby vyhovovala hlavne vám. Na rozdiel od šablóny, ktorú upravujete tak, aby vám vyhovovala. Jediným z najdôležitejších dôvodov pre vytvorenie webovej stránky na mieru je teda to, že vaša stránka je navrhnutá a vytvorená tak, aby konzistentne a explicitne podporovala vašu zavedenú značku. 

Vlastné webové stránky sú skvelou voľbou pre malé, stredne veľké a veľké spoločnosti, ktoré chcú zapôsobiť v online priestore. Ak používate váš web ako katalóg a primárny predajný kanál, investícia do vlastnej web stránky by mohla byť tou najlepšou voľbou.

Kedy sa oplatí web na mieru?

Nie ste v časovej tiesni

Začať od nuly vám poskytne väčšiu slobodu pri dolaďovaní stránky k dokonalosti. Niektoré organizácie radi strávia prípravou svojich webových stránok kľudne šesť až dvanásť mesiacov. Na dokončenie stránky určite nepotrebujete celý rok. Takých tri šesť mesiacov je rozumné a reálne očakávanie. 

Ste ochotní minúť viac 

Vlastné webové stránky budú stáť viac ako nákup šablóny – to je jednoducho fakt.

Ale ako sa hovorí, dostanete to, za čo zaplatíte.

Ak ste ochotní minúť viac peňazí, váš web bude jednoducho lepší, rýchlejší a krajší. Mali by ste však očakávať, že za väčšinu stránok zaplatíte od 10 000 do 30 000 EUR . Ako bolo povedané, ak máte tisíce podstránok, veľa obsahu alebo zložitých funkcií, môže to byť pokojne viac.

Chcete niečo, čo sa nepodobá nikomu inému

Keď si kúpite šablónu, znamená to, že nie ste jedinou osobou, ktorá takýto dizajn alebo celý web používa. Na niečo skutočne jedinečné, musíte vytvoriť stránku bez akéhokoľvek predpripraveného dizajnu.  

Biele a ružové puzzle

Vaša stránka potrebuje špeciálne alebo komplexné funkcie

Šablóny si vždy nedokážu poradiť so špeciálnymi funkciami, ako sú možnosti elektronického obchodu, interaktívny obsah, hry alebo čokoľvek, čo si vyžaduje viac ako jednoduchý text a obrázky na stránke. Ak sa vám hromadí množstvo takýchto funkcií, ktoré potrebujete, web na mieru je vhodná voľba.  

Ako zistíte, či je stránka robená na mieru alebo používa šablónu?

Stavím sa, že vás zaujíma, či vaša konkurencia používa web zo šablóny alebo vlastný, naprogramovaný web. Je to skvelé miesto, kde začať, keď začínate s analýzou vašej terajšej webovej stránky.

Ak chcete zistiť, ako na to, pozrite si zdrojový kód stránky.

PC

Vo Firefoxe: CTRL + U. Prípadne môžete prejsť do ponuky „Firefox“ a potom kliknúť na „Web Developer“ a potom na „Zdroj stránky“.

V  Internet Exploreri:  CTRL + U. Alebo kliknite pravým tlačidlom myši a vyberte „Zobraziť zdroj“.

V Chrome:  CTRL + U. Alebo môžete kliknúť na klávesu s tromi vodorovnými čiarami v pravom hornom rohu. Potom kliknite na „Nástroje“ a vyberte „Zobraziť zdroj“. 

Zdrojový kód

Mac

V Safari:  Klávesová skratka je Option+Command+U. Môžete tiež kliknúť pravým tlačidlom myši na webovú stránku a vybrať možnosť „Zobraziť zdroj stránky“.

Vo Firefoxe:  Môžete kliknúť pravým tlačidlom myši a vybrať „Zdroj stránky“, alebo môžete prejsť do ponuky „Nástroje“, vybrať „Webový vývojár“ a kliknúť na „Zdroj stránky“. Klávesová skratka je Command + U.

V prehliadači Chrome: Prejdite na „Zobraziť“ a potom kliknite na „Vývojár“ a potom na „Zobraziť zdroj“. Taktiež môžete kliknúť pravým tlačidlom myši a vybrať „Zobraziť zdrojový kód stránky“. Klávesová skratka je Option+Command+U.

Po otvorení uvidíte stránku so zdrojovým kódom, ktorý môže síce vyzerať ako niečo, čo vám nedáva zmysel, ale nebojte sa, je to jednoduché. V hornej časti stránky, v odseku, ktorý začína, vyhľadajte kód a metaznačku „Generator“, aby ste zistili, ktorý systém na správu obsahu web využíva.

Ak slovo za /themes/, /template/ alebo /skiny/ v súbore CSS predstavuje názov spoločnosti alebo jej iniciály, stránka je pravdepodobne vytvorená na mieru. Ak nie, web je pravdepodobne vytvorený pomocou vopred navrhnutej šablóny.

Mám si nechať vytvoriť cenovú ponuku?

Nanešťastie je pre nás takmer nemožné poskytnúť univerzálnu cenovú ponuku na vytvorenie webovej stránky. To isté platí pre všetky agentúry zaoberajúce sa webovým dizajnom, s ktorými budete hovoriť.

Každý, koho sa opýtate, bude vidieť a vnímať váš projekt trochu inak. Je potrebné, aby ste hlavne vy vedeli, čo potrebujete, a čo je pre vás dôležité. Môžete začať napríklad konzultáciou s vaším tímom, aby ste zistili, aké sú vaše obchodné ciele pre nový web. 

 Notebook s návrhom webovej stránky

Dizajn a vývoj webovej stránky by sa mal považovať za službu, nie za produkt. Viem, že je ťažké zbaviť sa myšlienky, že webové stránky nie tovar. Ale ak sa na to pozriete ako na služby, pomôže vám to lepšie pochopiť, prečo nie je jednoduché poskytnúť jednorazovú cenu – vytvorenie webovej stránky si vyžaduje neustály čas a úsilie.

Tvorba webovej stránky sa dá dosiahnuť stovkami rôznych spôsobov. Neveríte mi? Vyžiadajte si cenovú ponuku od firiem a garantujem vám, že ak sa opýtate, čo i len niekoľkých spoločností, dostanete ponuky vo všetkých cenových reláciách. Klienti sa mi zverili, že dostali cenové ponuky v rozmedzí od 3 000 do 15 000 EUR za rovnaký súbor požiadaviek.

Ako je to možné?

Existuje viac spôsobov, ako sa dá určiť cena webovej stránky. Sú dva hlavné spôsoby naceňovania webu: pevná ponuka alebo hodinová sadzba. Za pevnú ponuku sa považuje celková hodnota projektu ako napríklad 5 000 EUR. S hodinovou sadzbou platíte niekomu 60 EUR za hodinu, a tak dlho, ako trvá dokončenie celého projektu.

Takže, koľko by to malo vlastne stáť?

Väčšina webových stránok pre malé podniky , ktoré navrhujeme, vyvíjame a spúšťame, sa pohybuje od 5 000 do 25 000 EUR, ale to sme len my a naša spoločnosť. Všetky firmy si určujú svoje ceny a  hodinové sadzby sami. 

Mnoho ľudí si myslí, že počet stránok/podstránok na webe určuje celkové náklady. Aj keď je to jeden z rozhodujúcich faktorov, nie je ani zďaleka jediný. Web je komplexný projekt a jeho cenu určuje hlavne použitá technológia, rozsah projektu, bezpečnostné nároky a množstvo jedinečných funkcií, ktoré je potrebné navrhnúť a spraviť na mieru. 

Cenová ponuka webovej stránky môže byť ovplyvnená aj tým, koľko jedinečných šablón pre podstránky potrebujete.

Ak teda máte webovú stránku, ktorá má len dve rozloženia – domovská stránka + každá jednotlivá podstránka je úplne rovnaká – vývojárovi naozaj netrvá príliš dlho naprogramovať jednotnú šablónu pre podstránky, ale vyplnenie 300 jednotlivých podstránok už veľa času zaberie.

Je nutné si uvedomiť jednotlivé náklady na web, ten tvoria hlavne:

  • 15 % plánovanie
  • 25 % dizajn
  • 40 % programovanie
  • 20 % projektový manažment

Tak isto sa musíte uistiť, že vaša stránka sa stane ústredným bodom celého vášho marketingu. Aby ste to dosiahli, musíte jasne rozumieť svojmu obchodnému a marketingovému plánu.

Vidím príliš veľa ľudí, ktorí sa ponáhľajú a unáhlia tento krok a skočia do redizajnu webovej stránky bez analýzy a ostatných príprav. Prepracujú komplet celú stránku, a až následne si uvedomia, že správy (texty) nezodpovedajú hodnotám spoločnosti, alebo CTA tlačidla nie sú správne uložené, a návštevník ich musí s ťažkosťami hľadať. 

Prosím, nebuďte jedným z takýchto obchodníkov.

Webová stránka môže byť veľmi mocným nástrojom pre posunutie vášho podnikania na novú úroveň, ale len, ak sa robí správne. Zlý web vás bude dlho prenasledovať a pracovať proti vám a cieľom vašej spoločnosti.

Vaše OBS.

Zdroje:

https://www.sparkreaction.com/blog/should-i-go-with-a-custom-website-or-use-a-template 

 

Handshake

Ak Vás článok zaujal a mali
By ste záujem o niektorú
službu, napíšte nám

Prekonzultujte to s nami zadarmo