Mobilná aplikácia zobrazené jej prvky na mobile, ktorý leží na stole.

Mobilná aplikácia – Prípadová štúdia: Od nápadu po trh

Ak vás zaujíma čo obnáša výroba mobilnej aplikácie a ako zabezpečiť jej úspech, určite si prečítajte túto prípadovú štúdiu.

V dnešnej dobe väčšine z nás zíde na um: Mobilná aplikácia! Vymyslíme takú, ktorú bude používať celý svet.

Aplikácia zarobí toľko peňazí, že už nikdy nebudeme musieť pracovať, vyložíme si nohy na stôl a založíme ruky. Samozrejme niekde pri mori alebo rovno na vlastnej jachte.

V tejto biznis (obchodnej) prípadovej štúdii odkryjeme skutočnú prácu so skutočnými číslami, zo skutočného sveta.

Čo to obnáša vyrobiť mobilnú aplikáciu? A čo všetko je potrebné spraviť pre úspech?

Budeme sa zaoberať mobilnou aplikáciou pikMenu, čo je Menu na QR kód pre gastronomické, ale aj iné službové prevádzky.

ℹ️ TIP: Pre čiste technickú prípadovú štúdiu odporúčame náš článok Prípadová štúdia: Digitálne menu – pikMenu

Obsah:

  1. Zrod nápadu
  2. Základná verzia produktu (Minimum Viable Product)
  3. Mobilná aplikácia (Test trhu)
  4. Vylepšovanie produktu (Mobilná aplikácia a Administračné rozhranie)
  5. Podpora predaja (Web, Instagram a SEO)
  6. Pribúdanie prevádzok
  7. Spätná väzba (Vylepšovanie mobilnej aplikácie)
  8. Záver: Mobilná aplikácia

1. Zrod nápadu

Najskôr je potrebný nápad. Buď na niečo nové, čo tu ešte nebolo alebo na inšpirovanie sa konkurenciou.

☝️Steve Jobs to volal kradnutie a Elon Musk hovorí, že treba produkt okopírovať a spraviť ho 10x lepší – ideálne aj 10x lacnejší.

Ako sa teda rodí nápad typu mobilná aplikácia? Napríklad tak, že sedíte v reštaurácii s kamošom a chystáte sa večerať.

Z jedálneho lístka si neviete vybrať, lebo všetko má nejaké cudzie názvy a čašník vám povie: Oskenujte si QR kód.

..síce repcete, ale nakoniec oskenujete a neľutujete. Z cudzích názvov sa vlastne stane fotka, ktorá zobrzí lososa so zeleninou. ..nemohli to tam napísať rovno? ..ale to je iný príbeh.

Na to sa na vás pozrie váš kamoš a opýta sa: “Vedel by si to isté spraviť aj pre moju prevádzku?

A tu je ten AHA! moment a tušíte, že ste na niečo prišli. 👌

2. Základná verzia aplikácie (Minimum Viable Product)

Veľmi dôležitá časť výroby digitálneho produktu, v našom prípade mobilnej aplikácie, je vytvorenie najlacnejšieho možného produktu, ktorý budú ľudia milovať. Ináč povedané – bude sa im páčiť a budú ho chcieť používať.

Niektorí ho volajú Minimum Viable Product (najmenší schodný/priechodný produkt) alebo aj Minimum Lovable Product (najmenší možný produkt, ktorý budú ľudia ľúbiť).

Základná verzia aplikácie – MVP

My sme si pre tento prípad stanovili cenový limit – 5000 EUR v nákladoch na programátorské práce a časový 2 mesiace na full-time človeka, ktorý bude chodiť po prevádzkach a zisťovať, či je o tento produkt záujem. – Alebo len vyrábame ďalšiu nepotrebnú aplikáciu.

3. Mobilná aplikácia (Test trhu)

Náš slovensky trh je zatiaľ v niektorých sektoroch veľmi zaostalý a preto treba rátať, že nábehová krivka je veľmi pozadu (alebo o produkt nie je skutočný záujem?🤔)

Znamená to, že kde zo 100 ľudí si váš produkt kúpi 2,5 (viď. graf nižšie). U nás to bolo 0,8 človeka.

Prax popisuje táto produktová adopčná krivka (Ako rýchlo sa produkt etabluje na trhu):

Graf popisujúci používanie a zavedenie produktu do praxe.
  • New User – Nový používatelia (zákazníci)
  • Market Share – Trhový podiel
  • Innovators – Inovátori
  • Early Adopters – (voľný preklad – prví používatelia)
  • Early Majority – Skorá väčšina
  • Late Majority – Neskorá väčšina (keď už to má sused, tak si to dám aj ja)
  • Laggards – “Opozdilci”

Našu mobilnú aplikáciu sme rozoslali na cca 800 emailov prostredníctvom nášho partnera v gastro-sektore. Získali sme 2 registrácie. Čo je 0,25%. (Áno, štvrtina percenta).

👉 Ako vyzerá aplikácia v praxi? Pozrite si Demo ukážku tu.

Osobne sme prešli cca 250-300 prevádzok a spätná väzba bola, taká, že jedna tretina ju chce určite, druhá tretina to nechce vôbec a tretia tretina nehovorí ani áno a ani nie.

Nakoniec si mobilnú aplikáciu zakúpila 1 a neskôr ešte 2 prevádzky. Čo je prakticky úspešnosť na úrovni od 0,4 do 1%.

4. Vylepšovanie produktu (Mobilná aplikácia a Administračné rozhranie)

Čím viac prevádzok náš produkt vzalo, tým častejšie sme s nimi komunikovali. Hlavne osobne, aby sme zisťovali presnú spätnú väzbu.

Používatelia (v tomto prípade hlavne majitelia, ktorí sami pracujú vo svojich podnikoch), nám poskytli cenné informácie ako frustrácie a návrhy na vylepšenia.

Vylepšili sme samotnú aplikáciu o nové funkcie, ako aj administračné rozhranie. Čo je kontinuálnym procesom.

Administrátorské rozhranie mobilnej aplikácie spustené na počítači.
Administračné rozhranie pre úpravu aplikácie cez počítač

Do aplikácie sme pridali dodatočnú sekciu na obrázok a text pre promovanie sezónnej ponuky, novú vizuálnu šablónu, presúvanie položiek menu, kopírovanie položiek, načítavanie štatistík a mnoho iného.

Promo sekcia alebo aj Marketingová sekcia na zadávanie textu a fotky.
Vyplnená PROMO sekcia prevádzky Chill Caffé

S týmto nám začalo rásť aj administratívne rozhranie. Sem tlačidlo, tam tlačidlo. Tu nejaký priestor na text, tam posunúť tlačidlo.

Vizuálne sme museli meniť aplikáciu pretože sme pozorovali a počúvali našich zákazníkov ako si nevedia nastaviť fotky, ako sú frustrovaní z toho, že vložili 50 položiek, ale zrazu ich nevedia presúvať ako chcú.

Administračné rozhranie sme upravili aj pre mobil, čím sme získali konkurenčnú výhodu. Minimálne ako skvelý predajný argument!

5. Podpora predaja (Web, Instagram a SEO)

Web

Webovú stránku sme prispôsobili tak, aby na nej návštevník našiel výhody použitia tejto mobilnej aplikácie a zvládol bezplatnú registráciu čo možno najrýchlejšie.

Mobilná aplikácia a jej podporná webstránka www.pikmenu.com
Náhľad webstránky na podporu predaja

Použili sme jednoduchú, čistú, prehľadnú šablónu s 2 výraznými farbami a cca 2-3 doplnkovými.

ℹ️ TIP: Pre detaily ako spraviť dokonalý web odporúčame náš článok Web dizajn – 10 tipov pre dokonalú webstránku

Pridali sme aj 2 YouTube videá. Jedno ako referenciu od klientky a druhé vtipné.

Informácie sú na nej podané jasne, rýchlo, jednoducho a zovšadiaľ sú jasné CTA tlačidlá s textom “Vyskúšať zadarmo” a “Vytvoriť menu“.

👉 Webstránku si viete pozrieť na odkaze www.pikmenu.com

Mobilná aplikácia a Instagram

Na Instagram pridávame rôzne krátke videá, ktorými oznamujeme, že sme sa rozšírili o nové prevádzky. Tieto prezentujeme ako inšpirácie pre ostatných.

Prezentujeme tiež nové funkcie mobilnej aplikácie v praxi. Robíme to pomocou “storyčiek”, “postov” a hlavne videí.

Ukazujeme, ako sa dá ľahko manažovať a upravovať ponuka mobilnej aplikácií cez mobil alebo počítač.

Zobrazenie Instagramového účtu pre podporu mobilnej aplikácie.
Mobilná aplikácia: Instagramový účet

Pridávame tiež referencie od našich klientov, aby sme takto podporili marketing a zvýšili predaj.

Na Instagrame máme aj vložené odkazy na stránku mobilnej aplikácie a jej Blog, kde píšeme benefity jej použitia a všeobecné články, ktoré pomáhajú.

SEO

Jednou z kľúčových techník získavania nových zákazníkov je SEO (Search Engine Optimization).

Ináč povedané robíme taký obsah (píšeme články), ktoré pútajú ľudí a Google. Robíme to primárne cez Blog a tým pádom sa zobrazujeme na určité slová a slovné spojenia, ktoré ľudia vyhľadávajú.

Zobrazenie pozícií v Google na určité kľúčové slová pre blog mobilnej aplikácie.
Pozície na Google pre dané kľúčové slová

Píšeme články, ktoré ľuďom odpovedajú na problémy s ktorými sa potýkajú a popritom sa dozvedia o našej aplikácií.

Google nás potom s láskou ukáže správnej osobe v správny čas a tá si našu mobilnú aplikáciu vyskúša 😎

6. Pribúdanie prevádzok

Ako čas beží a mobilná aplikácia sa používa viac a viac, tak sa aj rozširuje povedomie o nej.

Zobrazujeme viac prevádzok na Instagrame a naša mobilná aplikácia pôsobí dôveryhodnejšie, lebo je vo viacerých podnikoch.

Samozrejme klienti sa na ňu sťažujú. Ale nie v tom zlom zmysle, ale v dobrom. Vravia nám, čo by chceli dopracovať, čo ich frustruje a my to dopracuvávame a spoločne tak vylepšujeme digitálny produktmobilnú aplikáciu.

Aktuálne sme webstránku znova zjednodušili a do druhej sekcie na nej sme vložili logá a prekliky na klientov. Hovorí sa tomu “Social Proof“. Niečo ako sociálny dôkaz. ..keď návštevníci vidia, že sa aplikácia používa v nejakej známej prevádzke, tak ich to presvedčí, že je to dobrá voľba aj pre nich.

7. Spätná väzba (Vylepšovanie mobilnej aplikácie)

K spätnej väzbe pre funkcie mobilnej aplikácie viac nebude treba písať. Avšak možno stojí za povšimnutie zopár dôležitých postrehov a praxe.

Najlepšie sa získava spätná väzba, keď:

  • Necháte daného človeka používať vašu aplikáciu (a administračné rozhranie) pre vami
  • Keď nebudete nič vysvetľovať, iba sa pozerať a mlčať
  • Keď poviete zákaznikovi, že vás zaujíma všetko zlé s aplikáciou spojené
  • Keď do aplikácie (administračného rozhrania) vložíte okienko pre spätnú väzbu
Mobilná aplikácia - okno pre spätnú väzbu.
Okienko pre spätnú väzbu od používateľov

8. Záver: Mobilná aplikácia

Touto prípadovou štúdiou sme vám chceli demonštrovať, čo všetko môže obsahovať spustenie nového produktu, konkrétne mobilnej aplikácie.

Je samozrejme iné, ak chcete vytvoriť digitálny produkt pre vašich existujúcich zákazníkov a začať úplne nový produkt od nuly bez zákazníckej bázy.

Veríme však, že takýto malý prakticky návod vám poskytne lepšiu predstavu o obchodnom – biznis modele produktu mobilnej aplikácie a s ním spojených aktivit a nákladov.

Ak budete mať záujem o vytvorenie mobilnej aplikácie alebo skonzultovať s nami ďalšie služby. Sme tu pre vás.

Tím OBSka

Handshake

Ak Vás článok zaujal a mali
By ste záujem o niektorú
službu, napíšte nám