Prečo pri tvorbe webovej stránky dbať na jej rýchlosť?

Najdôležitejšou vlastnosťou pri tvorbe webu nie je to, čo sa na ňom nachádza, ale to, ako rýchlo sa načítava. Ako odmerať rýchlosť webu a zvýšiť konverziu?

Výkonnosť vašej webovej stránky je nevyhnutná pre dlhodobý úspech vašej spoločnosti. 

Podľa spoločnosti Kissmetrics, až 47% návštevníkov očakáva, že sa vaša stránka načíta za menej ako 2 sekundy.

Čo z toho vyplýva? Ak vaša firma pôsobí na internete, je nevyhnutné dbať na výkon a rýchlosť vašej webovej stránky.  

Čo je to výkon webovej stránky? 

Dobrý výkon webových stránok znamená rýchle a bezproblémové používanie web stránok pre koncového používateľa.

Keď požiadate vývojára, dizajnéra a používateľa, aby definovali výkon webu, všetci to zhodnotia inak. Dizajnér sa pozerá hlavne na používateľské prostredie, teda či návštevník dokáže rýchlo nájsť a bez problémov kliknúť na požadovaný element a splniť svoj cieľ. 

Programátorovi ide o funkcionalitu. Zaujíma ho,  či sa dané okno otvorí za 0.5 sekundy, za 2 sekundy, alebo či sa vôbec otvorí :). Návštevníka zaujíma ČAS. Je mu jedno kde, kedy a ako má kliknúť, návštevník jednoducho potrebuje otvoriť stránku a čo najskôr splniť svoj cieľ a ísť ďalej. 

V konečnom dôsledku je dôležitý iba názor návštevníka. Ak vaši programátori a dizajnéri pokladajú web za rýchly, ale vaši používatelia za pomalý, prehrali ste. 

Preto je rýchlosť webovej stránky definovaná ako optimalizácia a zefektívnenie pracovného procesu návštevníka.

Výkon webovej stránky a používateľská skúsenosť

Prvý spôsob, akým výkon stránky ovplyvňuje používateľskú skúsenosť, prichádza vtedy, keď sa návštevníci stránky na ňu pokúšajú pripojiť.

S čoraz väčšou konkurenciou, pri neustále sa zmenšujúcom mediálnom priestore, neexistuje žiadne miesto na chyby.

Ako sme uviedli vyššie, výskum ukazuje, že používatelia internetu očakávajú načítanie webových stránok za menej ako dve sekundy. 

Ak sa vaša stránka načítava pomalšie, návštevnosť klesá alarmujúcou rýchlosťou.

Na chvíľu si predstavte nasledujúcu situáciu: človek prišiel na váš web a hľadal informácie o produkte alebo si ho chcel rovno kúpiť. Stránka sa mu načítavala príliš dlho a odišiel skôr, než kúpil to, čo chcel.

Pri všetkej námahe, ktorú vynakladáte na prilákanie návštevníkov, je táto predstava priam desivá. Pomaly sa načítavajúci web s nízkou výkonnosťou znamená, že návštevníci opúšťajú web stránku nie preto, že by váš dizajn alebo obsah nebol príťažlivý, ale skôr preto, že sú netrpezliví a váš web pomalý.

Online priestor je presýtený. Ak nevyjdete svojim návštevníkom v ústrety, pôjdu inam. 

Rýchlosť webu a jej vplyv na vyhľadávacie nástroje

Jedným z často prehliadaných aspektov výkonu stránok je vplyv rýchlosti na hodnotenie vo vyhľadávacích nástrojoch. Na túto problematiku odporúčam prečítať náš článok: Technické SEO a ďalšie výhody optimalizácie webstránky, kde sa detailne venujem vyhľadávacím nástrojom a ako funguje technické SEO.  

Vyhľadávacie nástroje ako Google započítavajú rýchlosť stránok do svojich algoritmov hodnotenia. Pomalšie stránky sú vo výsledkoch vyhľadávania penalizované, zatiaľ čo rýchlejšie stránky sú odmenené.

Keď sa nad tým zamyslíte, dáva to celkom zmysel. Vyhľadávače existujú na to, aby poskytli najlepšiu možnú odpoveď na vyhľadávací dopyt používateľa. 

Najlepšia odpoveď je rýchla a úplná.

Inými slovami, ak by ste zakaždým, keď by ste klikli na výsledok vyhľadávania Google alebo Bingu museli čakať 5 – 10 sekúnd, boli by ste sklamaní a možno aj pohoršení. 

Rýchlosť je kritickou súčasťou úspechu vo vyhľadávačoch. Je nesmierne ťažké, priam nereálne, dosiahnuť TOP výsledky vo vyhľadávacích nástrojoch so zanedbanou a pomalou webovou stránkou.  

Ako si odmerať výkonnosť vášho webu?

Keďže existujú desiatky metrík, ktoré sa týkajú výkonnosti, musíte si vybrať, ktoré sú pre vás najrelevantnejšie. Nižšie sú uvedené tri z najbežnejších ukazovateľov, ktoré vývojári sledujú pri meraní výkonnosti webu:

Načítanie stránky

Načítanie stránky je definované ako čas, ktorý prehliadač potrebuje na spustenie webu. V ideálnom prípade chcete, aby čas načítania stránky bol kratší ako 2 sekundy. Často sa pre zníženie tohto času používa technika, ktorá načíta reklamy až po načítaní samotného webu.

Ak si chcete otestovať rýchlosť načítania vášho webu, môžete tak spraviť na nasledujúcom odkaze tu. Je potrebné zadať URL adresu vašej stránky a najbližšiu lokáciu, odkiaľ web testujete.

Najväčšie vykreslenie obsahu (Largest Contentful Paint – LCP)

Najväčšie vykreslenie obsahu meria, ako dlho trvá, kým prehliadač vykreslí na obrazovku zariadenia najväčšie množstvo dostupného obsahu. V tomto bode (v ideálnom prípade) môže používateľ vidieť obsah, ktorý pravdepodobne hľadá a verí, že stránka je takmer celá načítaná.

LCP povzbudzuje webové stránky k zdôrazneniu ich primárneho obsahu. Google odporúča, aby váš LCP bol kratší ako 2,5 sekundy. Skóre vyššie ako 4,0 sekundy je výrazne slabé a pravdepodobne budete mať na webe nejaký problém.

Rýchlosť vykreslenia najväčšieho obsahu si môžete odmerať na tomto odkaze. 

Rýchlosť servera

Rýchlosť serveru meria, ako dlho serveru trvá odpovedať na počiatočnú požiadavku užívateľa. Je to čas, ktorý používateľ potrebuje na prijatie prvého bajtu údajov súvisiacich s požiadavkou HTTP. 

Webové stránky a aplikácie, ktoré sa vo veľkej miere spoliehajú na databázy, potrebujú zvyčajne dlhší na prenesenie údajov zo servera, a preto je optimalizácia konfigurácie taká dôležitá. 

Rýchlosť vášho serveru si môžete odmerať sem. Je opäť potrebné vyplniť URL stránky a miesto najbližšieho serveru odkiaľ test prevádzate. 

Pre úspešný web je jeho rýchlosť kľúčová. Dbajte na ňu a kontinuálne vylepšujte váš web pre dosiahnutie čo najlepších výsledkov. Ak by ste potrebovali zrýchlenie a optimalizáciu vašej webovej stránky, bez váhania sa nám ozvite, a my vám radi pomôžeme. 

Vaše OBS.

 Ozvite sa nám!

Zdroje:

https://requestmetrics.com/web-performance/measure-web-performance

https://www.keycdn.com/blog/measuring-web-performance

Handshake

Ak Vás článok zaujal a mali
By ste záujem o niektorú
službu, napíšte nám